Zaterdag 7 april 2018
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst

POP UP
1. David A. Carter
Ik laat de fantastisch leuke bloemen-pop-up-kaart zien die ik van Coby toegestuurd kreeg, helemaal passend bij onze creatieve uitingen van de laatste weken!
Het is pop-up-werk van David A.Carter, die bekend staat als ‘pop-up-artist for children of all ages’. Als je op zijn naam googelt, zie je bij ‘afbeeldingen’ de meest vernuftige creaties. Ook kun je diverse you-tube-filmpjes bekijken.
‘Mijn’ bloemenkaart komt in een kleine variatie terug o.a. in zijn boeken Blue 2 en Hide and Seek.
Hoe toevallig weer: David Carter is ook de schrijver van het favoriete boek van Jopie dat ik al eens eerder vermeld heb: The Elements of Pop-Up, een boek waarin alle technieken stap voor stap uitgelegd worden!

Bloemen pop-up van David A.Carter


Boek geschreven door David A. Carter,
met zeer duidelijke uitleg van de technieken met talloze voor
beelden.

2. Pop-ups van Jopie
Jopie heeft zich weer uitgeleefd in het snijden en knippen van muren en ramen van gebouwen om die in 3D naar voren te laten komen.
Zo toverde zij met veel precisie en geduldwerk een schitterende moskee en een Amsterdamse grachtengordel tevoorschijn. Wat een grandioos resultaat.





Moskee in pop-up van Jopie.


Amsterdamse grachtengordel in pop-up van Jopie.

3. Pop-ups van Corrie
Ook Corrie heeft weer een meesterwerk ontworpen en gerealiseerd: een pop-up-leporello vol vliegende en rustende vogels. Ze knipte illustraties uit tijdschriften om die ofwel als pop-up ofwel in de pop-ups te verwerken.
Ze boekte hiermee een zeer origineel resultaat.


Vogels in pop-up in een leporello. Ontwerp en realisatie van Corrie.
Detail van vogels in pop-up in een leporello.

CURIOSA
1. Rijks, masters of the Golden Age.
Bert Nuhaan heeft het boek Rijks, masters of the Golden Age gekocht, waarin door Marcel Wanders de meesterwerken uit de Eregalerij van het Rijksmuseum uitvoerig belicht worden.
Bert vond echter de bindwijze van dit boek niet goed, omdat de pagina’s bij het openen van het boek niet vlak komen te liggen en dus de kunstwerken niet goed tot hun recht komen, omdat zij door door de middenvouw verdeeld worden. Daarom besloot hij het boek uit elkaar te halen en opnieuw te binden met een springrug, zodat de pagina’s wel geheel vlak komen te liggen en de kunstwerken prachtig te bekijken zijn. Hij moest eveneens een nieuwe band maken, uiteraard ook bekleed met leer en hij heeft daarop de originele, afgeweekte platten geplakt.


Door Bert Nuhaan gebonden 'Rijks, masters of the Golden Age'.
Springrug-constructie,
verwezenlijkt door Bert Nuhaan.
Plaat, vlak-liggend,
in het door Bert gebonden boek.

2. Midori’s.
Bert vertelt dat hij midori’s gemaakt heeft en laat ons deze Japanse notitieboeken zien. In een leren omslag worden de katernen met een elastiek om de rug bij elkaar gehouden. Er kunnen steeds nieuwe katernen tussen geschoven worden of vervangen. Als je de volgende link gebruikt op internet zie je de diverse mogelijkheden voor het gebruiken van zo’n midori.
http://buiten-de-lijntjes.blogspot.nl/2013/06/midori-travelers-notebook.html


Midori gemaakt door Bert Nuhaan.

3. Fotoboekje.
Bert van Zanen kreeg uit de erfenis van een tante een zeer apart fotoboekje. Door aan het lipje aan de zijkant van het boekje te trekken, worden de fotobladen omgeslagen. De constructie van dit boekje spreekt tot de verbeelding en nodigt uit tot namaken. Bert wil dus bestuderen hoe dit geheel in elkaar zit om dan samen zo’n boekje te maken. Daar is iedereen wel voor in. Bert Nuhaan vertelt dat hij een soortgelijk boekje met zijn kleinzoon gemaakt heeft en daar een beschrijving van heeft die hij op zal sturen, zodat Bert van Zanen kan bekijken of die beschrijving toepasbaar is op dit fotoboekje.
We zijn benieuwd.

Een fotoboekje met een aparte trek-constructie om de bladen om te slaan.

Een soortgelijk principe kwam Bert tegen in een reclamekaart van XS4all. Ook bij deze kaart moet je aan het lipje trekken om de binnenliggende pagina’s, die aan weerszijden tevoorschijn komen, te kunnen bekijken.

Kaart dicht.
Kaart open getrokken,
waardoor zowel links als rechts
tekstbladen verschijnen.

NON ADHESIVE BINDING VAN KEITH SMITH
We hebben besloten een aantal boeken volgens de methode van Keith Smith te gaan binden. Vandaag starten we met de ‘Supported Sewings’ die halverwege het eerste deel beschreven worden in NON-ADHESIVE BINDING, BOOKS WITHOUT PAST OR GLUE.

Deel 1. Keith Smith.

Het wordt een ‘Long Stitch through Slotted Wrapper Cover’ met een schutblad dat in één stuk doorloopt van voor- naar achterplat, met harmonica-vouwen in de rug die de openingen tussen de katernen opvullen.
Als omslag adviseert Keith Smith een ‘Flat Back with fixed foredge turns-in’ omdat de rug van deze binding zijn vorm dan beter bewaart vanwege de driedubbele laag die ontstaat na het invouwen van het voor- en achterplat tot over de rug.
De strook omslagpapier- of linnen moet dus behoorlijk lang zijn, want je hebt 4x de breedte van het boekblok plus 3x de breedte van de rug nodig.


Schema van het te maken omslag. © Keith Smith.

Jopie gebruikt de strook linnen die ze in januari met de stofstempels bedrukt heeft.
Ze heeft het linnen gecacheerd met vliesofix en zo kan ze een mooie stevige omslag vouwen.
Binnenkant van linnen omslag,
ontwerp van Jopie

We volgen het advies van Smith om dit boek te maken met vier katernen.
Het schutblad krijgt dan in het midden 7 rillen om de harmonica te vouwen. Het maken van de rillen om de cm gaat weer erg gemakkelijk op het rilbord: de Scor-Pal Metric Measuring & Scoring Board.
(o.a. te koop bij https://www.paperpads.nl/scor-pal-metric-measuring-scoring-board-30x30-cm.)

Werken met het rilbord.

Daarna volgt het gaatjes prikken in de katernen en in de vouwen van de harmonica van het schutblad. En dan kan er genaaid worden. Sommigen van ons volgens voor het naaien de schematekening van Keith Smith, terwijl anderen de tekst stap voor stap volgen. Maar beide systemen leveren af en toe vraagtekens op over de juiste naaiwijze. Het gaat so wie so lastig om tegelijk door katern en harmonicavouw te steken. Je moet echt even de slag te pakken krijgen, ook al om de draad stevig aan te trekken om lussen te vermijden op de rug. Aan kop en staart komen bij deze eerste beschrijving schuine naaisteken te lopen, hetgeen niet voor iedereen acceptabel is. Dus wordt er naar oplossingen gezocht om de steken allemaal recht boven elkaar te maken. Dat gaat door achter de gemaakte steek door te steken, waardoor de draad op zijn plek verankerd wordt.
Na enig uithalen en opnieuw beginnen zijn er aan het eind van de middag toch resultaten geboekt.

Boek van Bert van Zanen,
met bredere sleuven in de rug
om schutbladharmonica te zien.
Boek van Bert Nuhaan,
met omslag van Elefantenhaut.

Boek van Coby., met omslag van Zaans Bord.
De blauwe harmonicavouw tussen de katernen vult de opening tussen de katernen op.

Boek van Jopie met omslag van gecacheerd linnen,
met binnenin de bruine harmonicavouwen tussen de katernen.

Volgende keer gaan we verder met het maken de Variation on the long Stitch en de Laced Jacket A, die Smith in het volgende hoofdstuk beschrijft.